Solliciteren, voor de één een zenuwslopend moment, terwijl dit voor de ander gesneden koek is. Het feit blijft wel dat je gaat solliciteren om uiteindelijk aangenomen te worden en om aangenomen te worden wil je nieuwe werkgever een aantal dingen van jou weten. Ze willen een beeld krijgen van wie je bent en waar je vandaan komt, oftewel: hoe ziet je verleden eruit, welke opleidingen heb je gedaan en welke beroepen heb je uitgevoerd.
Lay-out
Bij het maken van een CV zul je waarschijnlijk gebruik maken van een CV template of een CV voorbeeld waarin de kopjes al vermeld staan. Maar waar moet je qua lay-out nou precies op letten? Allereerst is het belangrijk om te begrijpen welke informatie voor jouw nieuwe werkgever belangrijk is.
Voorbeeld: Ben je een starter en heb je geen relevante werkervaring maar wel een relevante opleiding voor de werkgever? Zet dan (na je personalia) je kopje met opleidingen bovenaan aangezien deze in dit geval belangrijker is voor een werkgever dan een bijbaantje als krantenbezorger.
Voorbeeld: Ben je al meer dan 20 jaar werkende en ben je opzoek naar een volgende stap. Zet dan je werkervaring bovenaan (na je personalia). Deze is dan namelijk interessanter voor je nieuwe werkgever dan je afgeronde opleiding. Doe dit in volgorde van meest recent, naar minst recent.
Tip: Heb je veel werkervaringen die niet relevant zijn voor je nieuwe werkgever, creëer dan een kopje stages en bijbanen of alleen bijbanen. Op deze manier blijft je CV overzichtelijk.
Personalia
Bij je personalia zet je algemene informatie over jezelf die voor je opdrachtgever handig is. De volgende informatie dien je hier te plaatsen:
- Naam: (verplicht)
- Roepnaam: (niet verplicht, wordt aangeraden wanneer deze afwijkt van de eerste naam bij volledige naam en wanneer er verwarring over kan ontstaan. Bijvoorbeeld bij de naam Jan Willem Kamphuis. De roepnaam kan dan Jan zijn maar kan ook Jan Willem zijn.)
- Straat + huisnummer (verplicht)
- Postcode + plaats (verplicht)
- E-mailadres (verplicht)
- Telefoonnummer (verplicht)
- Rijbewijs (indien relevant, denk aan beroepen waarbij je een voertuig moet besturen of op pad moet)
- Bezit voertuig (indien relevant, denk aan beroepen waarbij een voertuig moet besturen of op pad moet)
- Nationaliteit: (niet verplicht)
- Burgerlijke staat: (niet verplicht)
- Kinderen: (niet verplicht)
Profiel(Foto)
In dit gedeelte schrijf je iets over jezelf. Hiermee kun je je onderscheiden van de andere kandidaten die solliciteren op dezelfde functie. Je kunt in dit gedeelte een beeld schetsen hoe je persoonlijkheid er uit ziet, maar ook of je nog specifieke sterke punten hebt die je graag wil benoemen bij je nieuwe opdrachtgever.
Voorbeeld: Ik ben een allround bouwkundige met een ondernemende mentaliteit. Door de jaren heen heb ik mij ontwikkeld tot een project- bedrijfsleider / contractmanager om de grotere bouwprojecten te realiseren. Ik voel mij het prettigst in een omgeving waarin zaken georganiseerd en gerealiseerd moeten worden. Dit houdt in dat ik de beheers - aspecten van projectmatig werken nauwlettend in de gaten hou om op een efficiënte en effectieve wijze resultaat te behalen.
Mijn manier van leidinggeven is duidelijkheid bieden en de verantwoordelijkheid adresseren. Mijn motto is dan ook: “Op basis van echte samenwerking kan de beste kwaliteit en resultaat worden gewaarborgd”. Hierbij moet het team streven naar: Nauwkeurigheid; samenspel, zeggen wat je doet en doen wat je zegt.
Werkervaring
Je moet er toch echt aan geloven. Al die werkzaamheden uit het verleden opzoeken en op de juiste manier formuleren. Bij het hoofdstuk lay-out hadden we het er al kort over maar het is nu belangrijk om het onderscheid te maken tussen relevante werkervaringen, bijbanen en stages.
Bij (relevante) werkervaringen begin je met de functietitel die je had en bij welk bedrijf je dit deed. In de volgende regel beschrijf je welke periode je dit deed. Beschrijf dit door de maand en het jaartal aan te geven. Een dag toevoegen is niet nodig maar kan wel. Wanneer een dienstverband lang heeft geduurd kan ervoor worden gekozen om de maand niet te benoemen.
Tip: maak de functietitel, het bedrijf en de periode dikgedrukt in het CV. Dit zorgt voor overzicht en leest prettiger voor je toekomstig opdrachtgever.
Na het benoemen van de functietitel, het bedrijf en de periode kun je beginnen met het beschrijven van je takenpakket. Dit doe je door middel van bullet points. Beschrijf hier elke relevante taak die je had bij je opdrachtgever. Begin met de taken die het meest relevant zijn voor je nieuwe opdrachtgever.
De verschillende werkervaringen sorteer je op basis van de einddatum van het dienstverband (van meest recent naar minst recent). Indien twee dienstverbanden op hetzelfde moment zijn beëindigd, plaats je degene waar je het laatst begonnen bent bovenaan. Dit is dus automatisch je langste dienstverband van de twee.
Educatie
Je hebt in je hele leven verschillende opleidingen, cursussen, certificaten en rijbewijzen behaald. In het CV kun je deze het beste als volgt plaatsen: rijbewijzen zet je in het hoofdstuk personalia, opleidingen, cursussen en certificaten zet je als één hoofdstuk onder het hoofdstuk opleidingen.
Binnen het kopje opleidingen bouw je elke ervaring als volgt op. Begin met de naam van de opleiding, gevolgd door de naam van de onderwijsinstelling in dezelfde regel. In de regel eronder plaats je de periode wanneer je die opleiding hebt voltooid.
Extra
Na het beschrijven van je personalia, werkervaring en je educatieve achtergrond, kan je in je CV extra informatie toevoegen die je leuk vindt om te delen. Je zou bijvoorbeeld een kopje Interesses, hobby’s of nevenactiviteiten kunnen toevoegen. Dit onderdeel is niet verplicht om toe te voegen maar het geeft je profiel wel een persoonlijke touch.
Nu je alles weet om je CV op te stellen, kan je aan de slag! Zodra je wordt uitgenodigd wordt het solliciteren je volgende aandachtspunt. Klik hier voor meer tips and tricks hoe je dit het beste kunt toepassen. Succes!