Wat is nou eigenlijk een goede werksfeer en misschien nog wel een betere vraag wat is de definitie van een goede werksfeer? Al snel zul je dingen bedenken als een leuk team waarmee het altijd gezellig is en waarmee je op de vrijdagmiddag gezellig wil blijven borrelen.
Uit intern onderzoek is gebleken dat de werksfeer voor werkzoekenden de nummer één reden is om over te stappen naar een andere werkgever. Een baanswitch is misschien voor jou niet de beste oplossing om de werksfeer te verbeteren. Daarom hebben wij voor jou 4 tips geselecteerd om de werksfeer bij jou op de werkvloer te verbeteren.
Tip 1: Definitie
Laten we eerlijk met elkaar zijn, we hebben allemaal nog nooit iemand horen zeggen ik zoek een werkgever waar de werksfeer slecht is. Maar toch blijven mensen aangeven te switchen om die reden. Maar waar gaat dit dan fout en hoe is dit op te lossen.
Misschien wel één van de belangrijkste tips uit het lijstje is het definiëren van de term ‘werksfeer’. Is dat bijvoorbeeld met z’n alle samen pauzeren of ook elkaars werk overnemen wanneer iemand er niet uitkomt. Kom met je collega’s tot de conclusie wat jullie een goede werksfeer vinden.
Tip 2: Communicatie
Fijn, je hebt samen met je collega’s besproken wat jullie belangrijk vinden als het gaat om werksfeer. Stap 2 is om te bepalen hoe jullie deze punten gaan verwezenlijken. Bij deze stap is het belangrijk om dit eerst individueel te doen, om zoveel en vooral zo eerlijk mogelijke punten te krijgen. Vervolgens ga je deze punten in groepsverband bespreken. Tijdens dit gesprek zorg je dat iedereen zijn zegje kan doen.
Tip 3: Evaluatie en feedback
Oké, de afspraken zijn gemaakt met elkaar en we weten van elkaar wat we accepteren en wat niet. De volgende stap is het geven van feedback op elkaar. Sluit hierbij kort welke zaken één-op-één besproken moeten worden, welke zaken er in groepsverband besproken moeten worden en welke zaken enkel met een leidinggevende. Door deze punten vast te leggen voorkom je dat zaken die één-op-één besproken moeten worden te snel met de manager besproken worden en gezien wordt als ‘klikken’ of ‘roddelen’. Klikken en roddelen komen de algehele werksfeer niet ten goede.
Tip 4: Complimenten
Laten we eerlijk zijn, we vergeten het allemaal wel eens. Gewoon een complimentje geven. Van een simpele ‘goed gedaan’ tot ‘echt knap dat je die klant hebt binnen gehaald’. De vuistregel luidt voor elke feedback die je geeft, moet je 4 complimentjes geven. Op deze manier voorkom je dat je een enkel negatieve sfeer brengt.
In de praktijk
Bepaalde dingen in het leven zijn nou eenmaal makkelijker gezegd dan gedaan. Om die reden wil ik je vertellen hoe het er bij ons op het kantoor aan toe gaat. Bij tip 1 hadden we gesproken over de definitie van werksfeer. Bij ons op de werkvloer voeren wij een maandelijks overleg over hoe wij dit voor ons zien. Wij zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat wij niet willen dat één van ons stress ervaart tijdens het werken, dit is voor ons het uitganspunt voor het bepalen van hoe wij te werk gaan. Verder dienen alle successen gezamenlijk gevierd te worden en willen wij elkaar helpen wanneer iemand problemen heeft, zowel zakelijk als privé. Om dit soepel te laten verlopen hebben we afspraken gemaakt hoe we dit kunnen bereiken.
Binnen de communicatie hebben wij afgesproken dat wij minimaal 3 keer per week de dag gezamenlijk starten om elkaar in te lichten over wat er is gebeurt de laatste dagen en wat de planning is voor de komende dagen. Dit gebeurt door middel van een stand up, waarin we met z'n alle in een cirkel gaan staan. Hierbij krijgt iedereen de mogelijkheid om iets te zeggen maar ook om in te haken op het verhaal van een ander, bijvoorbeeld door tips te geven. Wij sluiten dit groepsonderdeel af door middel van een energizer. Deze varieert elke keer van bijvoorbeeld een slangenspel tot met z'n allen dansen. Ook zijn er afspraken gemaakt omtrent het niet storen van iemand. Je mag iemand altijd aanspreken, mocht degene die je aanspreekt druk zijn dan kan hij dit aangeven.
Het kan natuurlijk altijd een keer mis gaan. Dan kan je maar beter van te voren goede afspraken hebben gemaakt over hoe hiermee om te gaan. Binnen Hire Impact hebben we de afspraak gemaakt dat je niet moet blijven zitten met negatieve gevoelens. Je mag een medewerker direct apart vragen, mocht je ergens mee zitten.
Complimenten geven is belangrijk. We hebben dan ook de afspraak gemaakt om gebruik te maken van de stropdasmethode. Hierbij geef je eerst een complimentje voordat je je feedback geeft en eindig je ook weer met een complimentje.
Al deze regels hebben ervoor gezorgd dat wij op de werkvloer een fijne werksfeer hebben.